Prezentowany przez zespół nauczycieli nauczania zintegrowanego Plan działań wychowawczych na pierwszy etap kształcenia został opracowany w oparciu o Program Wychowawczy obowiązujący w naszej szkole. Zawiera naczelny cel wychowania, określone są zasady nauczyciela wychowującego, cele operacyjne i zamierzone efekty wychowawcze dla poszczegółnych klas nauczania zintegrowanego. W załączenu uszczegółowiony plan dla klasy I. >> WYROSNĄ Z NICH TACY, KTÓRZY KU GWIAZDOM WZLECIEĆ ZAPRAGNĄ, I TACY, KTÓRZY NIE ZAWRÓCĄ W PÓŁ DROGI.<< J. KORCZAK PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH NA PIERWSZY ETAP KSZTAŁCENIA KLASY I – III ROK SZKOLNY 2006/2007 NACZELNY CEL WYCHOWANIA Wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów i gotowego do autokreacji na drodze do właściwego dla niego sukcesu szkolnego
Zadania nauczyciela wychowującego :
- Kreowanie sytuacji , w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości
- Kształtowanie umiejętności współistnienia oraz współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę , zabawę , i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu
- Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę
- Zaszczepienie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób .
KLASA PIERWSZA
Cel wychowania : Dziecko znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej
Cele operacyjne
|
Zamierzone efekty
|
· jesteśmy bezpieczni w klasie i grupie
· przestrzegamy wspólnie ustalonych reguł w relacjach uczeń- nauczyciel, nauczyciel- uczeń · rozumiemy potrzeby innych · dostosowujemy się do wymogów grupy, uczymy się radzić sobie w różnych sytuacjach życia szkolnego, · pracujemy w grupie, uczymy się współdziałania z innymi, poznajemy różnorodność form pracy · uczymy się pokonywać trudności wynikające z bycia uczniem,
· prezentujemy swą pracę
· wspólnie ustalamy reguły zachowania w klasie(kontakt) i respektujemy je.
|
· uczeń rozumie zasady współdziałania w grupie i przestrzega tych zasad · uczeń stosuje się do ustalonych reguł
· uczeń potrafi określić potrzeby swoje i innych, · niesie pomoc innym, potrafi zaakceptować indywidualność kolegów w grupie · uczeń umie pracować w parze, zespole, grupie
· uczeń radzi sobie z rozwiązywaniem prostych problemów codziennego życia szkolnego · dziecko rozumie nową sytuację i potrzebę uczenia się, · uczeń przejawia chęć zdobywania wiedzy i pokonywania trudności.
|
Efekty działań wychowawczych:
- Ma poczucie przynależności do klasy jako ważne jej ogniwo.
- Chce i wyraża potrzebę działania w klasie jako grupie rówieśniczej.
- Współtworzy i respektuje normy grupowe.
- Doświadcza współzależności i współodpowiedzialności za działanie grupy.
KLASA DRUGA
Cel wychowania : Zna normy dobrego wychowania i według nich postępuje
Cele operacyjne
|
Zamierzone efekty
|
· pracujemy zgodnie na rzecz swojej klasy, · bierzemy udział w imprezach klasowych,
· razem z rodzicami przeżywamy klasowe radości, · zapraszamy rodziców do naszej klasy, · współuczestniczymy w imprezach szkolnych i środowiskowych, · poznajemy normy zachowania się w instytucjach publicznych, stosujemy się do nich, · poznajemy siebie wzajemnie,
· uczymy się pokonywać trudności i własne słabości, · uczestniczymy w kołach zainteresowań i konkursach.
|
· dziecko umie komunikować się aktywnie słucha drugiego człowieka, · współdziała w grupie, ma poczucie współodpowiedzialności za nią, · wraz z nauczycielem rodzice rozwiązują problemy dziecka, · wspólnota oddziaływań wychowawczych, · uczeń aktywnie uczestniczy w wycieczkach i innych imprezach, współpracuje przy ich organizacji, · wie, jak należy zachować się w miejscach publicznych,
· uczeń buduje obraz własnej osoby, opierając się na samoocenie, · pozytywnie reaguje w sytuacjach trudnych, · chroni przyrodę i wykazuje wrażliwość na potrzeby istot żywych.
|
Efekty działań wychowawczych:
- Szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuje im to w słowach i działaniu.
- Nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe.
- Zna symbole narodowe, regionalne i wie jak się wobec nich zachować.
KLASA TRZECIA
Cel wychowania: Dziecko umie zachować się w sytuacjach trudnych
Cele operacyjne
|
Zamierzone efekty
|
Uczeń: · odznacza się kulturą dyskusji,
· wyraża swoje uczucia, jest otwarty na potrzeby innych,
· akceptuje odmienność innych,
· odczytuje emocje na podstawie mowy ciała,
· rozumie i stosuje zasady aktywnego słuchania
|
Uczeń: · zabiera głos w odpowiednim momencie, nie przerywa innym, szanuje odmienność poglądów, uzasadnia swoje poglądy, · używa komunikatu „ja” w sytuacjach trudnych, · jest świadomy swoich uczuć, · swoją postawą i sądami nie rani innych, · odznacza się empatią, · „wie”, co czuje, co mówi czyjaś twarz, · efekty te widoczne są w zachowaniu (komunikat- przetworzenie- zachowanie).
|
Efekty działań wychowawczych:
· Zna i rozumie pojęcia: norma, obowiązek, tolerancja, godność. · Dostrzega różnice między ludźmi i akceptuje je. · Rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje. · Zna formy odmawiania innym osobom. · Jest świadome swoich praw. · Wie do kogo może zwrócić się o pomoc.
KLASA I – ROK SZKOLNY 2005/2006
I CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE
L.p
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Uwagi
|
1
2
|
Stworzenie warunków do adaptacji uczniów klasy I · zwiedzanie szkoły i jej pomieszczeń z omówieniem ich przeznaczenia
Organizacja zespołu klasowego · zorganizowanie i przeprowadzenie wyborów samorządu klasowego
· dyskusja na temat samorządności, obowiązków samorządu klasowego i dyżurnych klasowych
· wspólne ustalenie kalendarza imprez klasowych
· wspólne podejmowanie decyzji dotyczących życia klasy
|
IX
IX
IX
IX
Cały rok
|
|
II TROSKA O WŁAŚCIWY STOSUNEK DO NAUKI
L.p
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Uwagi
|
1
2
3
4
5
6
|
Zapoznanie uczniów i rodziców z wymaganiami edukacyjnymi klasy I
Stosowanie różnorodnych metod nauczania w celu aktywizowania uczniów do nauki
Systematyczne sprawdzanie i ocenianie pracy ucznia w klasie i pracy domowej
Stosowanie nagród (i ewentualnie kar )za odpowiednią postawę uczniów wobec nauczycieli , kolegów i koleżanek
Indywidualna pomoc uczniom mającym trudności w nauce
Wdrażanie do samokontroli i samooceny uczniów (wyniki w nauce i zachowaniu ucznia )
|
IX
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
|
III OPIEKA I WYCHOWANIE
L.p
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Uwagi
|
1
2
3
4
5
6
7
|
Poznanie symboli narodowych -nauka śpiewania hymnu narodowego ,przyjęcie właściwej postawy podczas śpiewania hymnu
Świadome uczestnictwo w obchodach świąt narodowych
Przygotowanie ślubowania klasy pierwszej i zorganizowanie dyskoteki integrującej klasy O-III
Udział w uroczystościach szkolnych i klasowych według kalendarza
Troska o salę lekcyjną – przyjmowanie odpowiedzialności za wystrój i porządek klasy § -utrzymanie czystości w klasie § -pielęgnacja kwiatów § -urządzenie kącika czytelniczego § -dbanie o aktualne gazetki
Wdrażanie uczniów do dbania o higienę osobistą, higienę otoczenia oraz o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny w życiu szkoły a w szczególności:
· utrzymanie w czystości zeszytów i książek · prawidłowa postawa przy czytaniu i pisaniu · właściwe korzystanie z urządzeń sanitarnych · odpowiedni strój na ćwiczenia gimnastyczne · spożywanie drugiego śniadania
Pomoc uczniom w rozwiązywaniu problemów powstających na tle niepowodzeń szkolnych , trudności w kontaktach rówieśniczych
|
X , XI , V
XI , V
X
Cały rok
X
Cały rok
Cały rok
|
|
IV WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ZE ŚRODOWISKIEM
Lp
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Uwagi
|
1
2
|
Rozpoznanie środowiska wychowawczego uczniów poprzez : -indywidualne rozmowy z uczniami -spotkania z rodzicami
Spotkania wychowawcy klasy z rodzicami -trzy razy w ciągu roku szkolnego - dodatkowe kontakty indywidualne z rodzicami uczniów , którzy wymagają szczególnej troski
|
Cały rok XI , I ,IV
XI , I , IV Cały rok
|
|
KALENDARZ IMPREZ - KLASA I ROK SZKOLNY 2005/2006
L.p |
Nazwa imprezy |
Data |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
|
Akcja „Sprzątanie Świata"
Dzień Edukacji Narodowej
Andrzejki – dyskoteka , wróżby
Mikołajki , opłatek szkolny
Dzień Babci i Dziadka
Choinka szkolna (pomoc uczniów w dekoracji)
Bal przebierańców
Turniej gier i zabaw
Dzień Matki (pomoc uczniów w dekoracji)
Dzień Dziecka
Udział w konkursach np. piosenki , plastycznych
Zakończenie roku szkolnego
|
IX
X
XI
XII
I
I
II
III
V
VI
(wg ofert)
VI
|
autorki: Alicja Średnicka-Grodzka Urszula Mastalerczuk Anna Granaszewska |